Menu

Fűtőelemek a szuperjégtörőhöz

Fűtőelemek a szuperjégtörőhöz
A TVEL nukleáris fűtőanyaggyártó vállalatnál elkészültek a világ legnagyobb és legerősebb jégtörő hajójának első, kísérleti fűtőelemei.

 

Az LK-60-as, Arktika névre keresztelt hajó építése egy éve kezdődött meg Oroszországban és 2017 decemberében várható az átadása. A hajó „szívét” jelentő reaktor is új fejlesztés, a RITM-200-as az Afrikantov gépipari tervezőiroda alkotása, mint ahogy az új fűtőelemeket is ott tervezték, amelyeket később a TVEL Moszkva közelében lévő elektrosztali gépgyárában új technológiai gyártósorokon készítenek majd. Amint azt az elektrosztali gyár illetékese, Vlagyimir Lemehov elmondta, rövidesen megkezdik az új típusú fűtőelemek tesztelését, majd a kísérletek után elkészítik a tesztüzemhez szükséges fűtőelemkötegek prototípusát.

Az elektrosztali gyár egyébként a fűtőanyagok széles spektrumát gyártja. A paksi VVER-440-es reaktortípus mellett, a VVER-1000-sek, illetve a grafitmoderátoros RBMK 1000-sek üzemanyaga mellett itt gyártják a BN-600-as gyorsneutronos fűtőanyagát, valamint kísérleti reaktorok üzemanyagát is.

Az újfajta jégtörő építése összefügg a sarkvidéki területek nyersanyagforrásainak kiaknázásával kapcsolatos orosz tervekkel. Az északi tengeri útvonal folyamatos hajózhatóságát biztosítandó a hajó képes akár 2,5 méter vastag jégmezőn is utat törni. Hossza 173 méter, szélessége 34 méter, vízkiszorítása 33 540 tonna. Az új jégtörő hajó úgynevezett kettős merülésű, azaz a folyótorkolatokban nem kell ezért külön alacsony merülésű jégtörő hajót tartani.

Az Arktika szíve a RITM-200-as reaktor, amelyet kifejezetten a jégtörőkhöz, illetve úszó atomerőművekhez fejlesztettek ki. Az Arktika RITM-200-as reaktora lényegben két reaktort takar, egyenként 175 MW hőteljesítménnyel, szemben a korábbi jégtörőkön használt KLT reaktorok 135, illetve 171 MW-os teljesítményével. A RITM-200-as innovatív reaktortípus csaknem fele akkora tömegű és terjedelmű, mint a korábban használt, élettartama 40 év. A reaktor fejlesztéséhez szuperszámítógépet használtak, amelynek segítségével modellezni lehet a biztonsági üzemzavarokat és a baleseti helyzeteket is. A RITM-200-as képes annyi energiát előállítani, amely elegendő egy 300 ezer lakosú város hő- és villamos ellátására. Tág határok közötti szabályozhatósága mellett lényeges tulajdonsága, hogy a sarkvidéki körülmények között fontos hosszú üzemanyagátrakási ciklussal rendelkezik, ami miatt jól használható a jégtörőkön kívül úszó erőművekben, illetve sarkvidéki kőolaj- és földgázkitermelő berendezések hő- és áramellátására is. Az Arktika az új generációs LK-60-as jégtörők zászlóshajója. Összesen 4 ilyen típusú hajót gyártanak 2020-ig.

Az Arktika üzembe állítása után az északi Jeges-tenger nyugati részén teljesít majd szolgálatot és töri a jeget a Jenyiszej torkolatánál is.

 


Hozzászólások

ugrás az oldal tetejére