Menu

Jön az új atomjégtörő-generáció

Készül a legnagyobb atomjégtörőA szentpétervári Balti Üzemben megkezdődött a legújabb generációt képviselő atomjégtörő prototípusának építése.

 

Ez az első olyan nukleáris meghajtású jégtörő, amelyet a szovjet korszak után függetlenné vált Oroszországban fejlesztettek ki. Az LK-60 típusú hajó a világ legnagyobb ilyen járműve lesz: hossza több mint 173, szélessége 34 méter, vízkiszorítása pedig 33 és félezer tonna. Az építési költsége 37 milliárd rubel, azaz mintegy 260 milliárd forint. Meghajtásáról két reaktor gondoskodik majd. Vízre bocsátását 2015-re tervezik, a kész hajót 2017 végéig kell átadni a megrendelőnek, a Roszatom orosz atomenergetikai konszernhez tartozó flottatársaságnak, a Atomflotnak. A tervek szerint további két ilyen jégtörő épül még a Balti Üzemben, ezek váltják fel az 1970-es évek óta szolgálatban lévő és már elöregedett Arktyika osztályú hajókat. A Jeges-tenger nyugati medencéjében dolgoznak majd, és sajátos kettős merülésű felépítésüknek köszönhetően a nagy szibériai folyók torkolataiba is képesek lesznek beúszni. Elemzők szerint az atomjégtörő-flotta bővítése nemcsak az Ázsia és Európa közötti szállításokat mind időben, mind távolságban jelentősen lerövidítő északi hajózási útvonal egyre kiterjedtebb használatát teszi lehetővé, hanem az északi-sarkvidéki ásványkincsek kiaknázásához is szükség van rá. A Városi Szakértői Központ nevű szentpétervári tanácsadó cég igazgatója, Alekszandr Moszkalenko például arra hívta fel a figyelmet, hogy ilyen hajóraja a világon egyedül Oroszországnak van. Jégtörőket az USA, Kanada, Svédország, Finnország és Dánia is üzemeltet ugyan, de az atomenergiát egyikük sem állította szolgálatba az északi-sarkvidéken.

 

Kapcsolódó cikkek:
Bővül a jégtörő flotta
LK-60 típusú atomjégtörő tervei
Szükség van kis atomreaktorokra
Új sorozatgyártású orosz jégtörők
Atomjégtörők – Hat év múlva jönnek az újak


Hozzászólások

ugrás az oldal tetejére