Menu

A Tajmir testközelből

A Roszatom által üzemeltetett polgári atomflottához hat jégtörő tartozik. Feladatuk az északi hajózási útvonal forgalmának és a sarkvidéki orosz kikötők folyamatos működésének a biztosítása.

 

2016. július 16-án vízre bocsátották a világ legnagyobb és legerősebb atommeghajtású jégtörőjét, az LK-60 típusú, új generációs hajók prototípusát, az Arktikát, amely 2017 végére készülhet el teljesen és 2018-tól csatlakozhat majd a Roszatomflothoz, a Roszatom atomjégtörőket üzemeltető leányvállalatához.

Az atomjégtörő az Északi-sarkvidék meghódításában játszik majd nagy szerepet, a Barents-, a Pecsora- és a Kara-tenger térségében fog dolgozni.

Az új jégtörő 2,9 méter vastagságú jeget is le tud küzdeni, és – mivel a merülését 8,5 és 12,5 méter között lehet szabályozni – nemcsak a nyílt jégmezőkön, de az észak-szibériai folyók felső szakaszain egyaránt hatékonyan tudja majd a jeget törni. Elsődleges feladata, hogy segítse majd a cseppfolyósított földgáz elszállítását a Jamal-félszigetről. Működését a szintén a Roszatomhoz tartozó Afrikantov Gépipari Kísérleti Tervezőirodánál kifejlesztett új reaktoregység, a RITM-200 biztosítja majd. Ez két, egyenként 175 MW hőteljesítményű reaktorból áll.

A Balti Üzem és a Roszatom 2014 májusában két újabb szuperjégtörőről is szerződést kötött. A második ilyen hajó, a Szibir építése 2015. májusban indult meg, a harmadiké, az Uralé pedig 2016 júliusában. Az orosz atomjégtörő-flotta ezért 2017-2020 között három új hajóval bővül – a prototípus, az Arktika 2017 végére, az első sorozatpéldány, a Szibir 2019, a második, az Urál pedig 2020 végére készülhet el. Ezek a jégtörő hajók akár 3 méter vastag jégmezőn is képesek utat törni a két RITM-200-as reaktoruknak köszönhetően. A projekt teljes költsége 122 milliárd rubel, azaz mai árfolyamon számítva csaknem 1,9 milliárd dollár.

A Tajmir egy kismerülésű, közel 21 000 tonnás, ezért leginkább sekélyebb vizeken közlekedő hajó, ami a Vajgaccsal együtt szolgáltatja Oroszország északi részén (például a szibériai folyótorkolatoknál) a biztonságos hajózási feltételeket. A jégtörő hajót egy KLT-40M atomreaktor látja el energiával (a reaktor hőteljesítménye 171 MW). Ez az atomjégtörő a tavalyi évben egy embert is megmentett, aki vészjeleket adott le egy északi-sarkvidéki szigetről.

ugrás az oldal tetejére