Menu

A Leningrád 2-es erőműben beemelték a bóros víztartályokat

A Leningrád 2-es erőműben beemelték a bóros víztartályokat
A Szentpétervár melletti Leningrád Atomerőmű 2-es kiépítés (ЛАЭС 2) 1-es blokkján október elején beemelték a helyére 1200 MW-os reaktorblokk passzív biztonsági rendszerének 4 tartályát, amelyben bóros vizet tárolnak majd.

 

Az egyenként 75 tonnás, 60 köbméter víz befogadására alkalmas tartályok szerepe, hogy egy extrém kis valószínűségű baleset esetén, mint például hűtőközeg elvesztése (szekunder oldali törés és üzamzavari tápvíz hiánya) emberi beavatkozás nélkül is biztosítsa a reaktorban a láncreakció leállítását. A bórsavas víz gravitációsan jut be a reaktorba a tartályokból és a neutroncsapdaként működő bórvegyületek segítik a láncreakció leállítását. A négy tartály részét képezi az AESZ 2006-os típusú 3+ generációs nyomottvizes reaktor kiterjedt passzív biztonsági rendszereinek.

A Szentpétervár mellett épülő Leningrád 2-es új erőmű mellett hasonló rendszerrel szerelték fel Kínában az orosz tervek alapján épült és működő tianwani atomerőmű 1000 MW-os blokkjait, és a finnországi Hanhikivi 1 erőműben, a Belarusz erőműben is ilyen biztonsági rendszerek lesznek. Mint ismert, az AESZ-2006-os típus az alapja a tervezett két új paksi reaktorblokknak is, amelyek megfelelnek a Európai Unió által szabott szigorú követelményeknek és magasan túlteljesítik a Fukusima után megszigorított biztonsági követelményeket. E típus esetén az aktív zóna súlyos sérülése 5,8×10^(-7) 1/év valószínűséggel következhet be (a hatósági követelmény 10^(-5) 1/év). Ez azt jelenti, hogy 58 millió évente egyszer fordulhat elő az aktív zóna súlyos károsodása. Ezen extrém kis valószínűségű esetre is van megoldás. Az úgynevezett zónaolvadék-csapda vagy zónaolvadék-fogó a reaktortartály alján biztosítja, hogy ne kerülhessen ki radioaktív anyag a konténmenten kívülre. Az AESZ-2006-os típus megerősített vasbeton konténmentje egy utasszállító repülőgép rázuhanása esetén is védi a reaktort. A hidrogénelvonó-rendszeren – hidrogén rekombináció – kívül a zóna és a konténment passzív hűtésére is van lehetőség a tervezési alapot meghaladó (Beyond Design Basis Accidents – BDBA), extrém kis valószínűségi üzemzavar esetén.

 


Hozzászólások

ugrás az oldal tetejére