Menu

Megtisztult a Rosszita az első próbaútja után

A Rosszita első útja

Teljesítette az Atomflot új multi-funkcionális hajója a Rosszita az első próbaútját. A hajó egy 2003-as orosz-olasz kormányközi megállapodás alapján épült és neve is a két országra utal. Az új hajó az északnyugat-oroszországi térség környezeti rehabilitációját fogja szolgálni.

 

A 2003-as orosz-olasz kormányközi megállapodás lehetőséget teremtett arra, hogy a leszerelt orosz atom-tengeralattjárók radioaktív hulladékát és kiégett fűtőelemeit a Rosszita segítségével elszállítsák, illetve később újrafeldolgozzák azokat. A hajó egy olasz cég, a Fincantieri muggianói hajógyárában épült La Spezia megyében. A Rosszita a murmanszki kikötőből indult útjára 2014. július 14-én. Feladata az volt, hogy elszállítsa a szilárd radioaktív hulladékkal megtöltött konténereket az Észak-Nyugati Radioaktív Hulladékkezelő Központ Kola-félszigeti gremihai telepéről (SevRAO) a Barrents-tenger mentén fekvő Szajda-öbölbe. „Ez egy nagyon fontos út volt számunkra, annak ellenére, hogy az ilyen műveletek gyakoriak. A szállítást eddig a Szerebrjankával végeztük, most viszont egy teljesen új hajó kezdi meg működését – mondta Musztafa Kaska, az Atomflot vezérigazgató-helyettese.

A Rosszita az Atomflot bázisát tíz üres, egyenként húsztonnás konténerrel hagyta el, amelyeket Gremihában radioaktív hulladékkal töltöttek meg. A legénység elmondása szerint az út legnehezebb része a konténerek kirakodása volt a Szajda-öbölben. „Ez volt az első ilyen feladatunk és gyorsan alkalmazkodnunk kellett a körülményekhez és még a szakácsot is befogtuk” – mondta Andrej Polujanov, aki 1983-tól eddig a Szerebrjankával hajózott. A művelet hét órán keresztül tartott. A hajó 2014. július 20-án tért vissza Murmanszkba, ahol „megtisztult”, azaz dekontaminálták – tette hozzá a kapitány, Farid Gabbaszov. A Rosszita egy olyan modern és biztonságos hajó, amely korszerű navigációs eszközökkel, szonárokkal és más berendezésekkel rendelkezik. A legénység szerint sokkal könnyebb a Rosszitával hajózni, mint az elődeivel, a Szerebrjakával és az Imandrával. A Rosszita még egy utat tesz meg idén Gremihába, ám a legénység addig is a hajó őszi-téli időszakra való felkészítésével foglalkozik. Várhatóan 2016-tól szállítja a Rosszita a norvég-orosz határ közelében fekvő Andrejev-öböl partján felhalmozott, orosz atom-tengeralattjárókról származó kiégett fűtőelemeket feldolgozásra.

 

 


Hozzászólások

ugrás az oldal tetejére