Menu

Új sorozatgyártású orosz jégtörők

Tajmir - orosz jégtörőkSzabaddá vált az út az új orosz sorozatgyártású jégtörő hajók építése előtt, miután az orosz költségvetés állja a két univerzális atomjégtörő elkészítését.

 

A vonatkozó orosz kormányrendeletet Dmitrij Medvegyev miniszterelnök írta alá. Összesen három új, változtatható merülésű hajót építenek, amelyek alkalmasak lesznek mind a mély vizeken, mind pedig az északi Jeges-tenger folyótorkolataiban a hajózás biztosítására. Az első hajó építésének finanszírozásáról már korábban döntött a kormány.

Az új jégtörőkkel váltják fel a folyótorkolatokban a hajózást eddig biztosító Tajmirt és Vajgacsot, amelyeket várhatóan 2017-ben kivonnak a forgalomból. Az első új hajónak 2017-re, míg a másik kettőnek 2019-ig, illetve 2020-ig kell elkészülnie. Az orosz kormány döntése alapján 2014 és 2020 között éves bontásban biztosítják az új jégtörők gyártásának finanszírozását.

A világ első atommeghajtású jégtörő hajóját, a Lenint 1957-ben bocsátották vízre és két évvel később, 1959-ben állt munkába. A Lenin 1989-ig törte a jeget, majd múzeummá alakították át, jelenleg Murmanszkban horgonyoz. A Roszatom állami konszernhez tartozó orosz jégtörő flotta jelenti a kulcsot az északi Jeges-tengeren és beltengerein, a jórészt folyótorkolatokban lévő orosz kikötők működéséhez és a kereskedelmi hajózás biztosításához. Az északi tengeri útvonal mintegy öt és félezer kilométer hosszú, mintegy 6 millió tonna árut továbbítanak rajta évente a jégtörők segítségével.

 

Fotó: Alexander (A képen a Tajmir látható)

 

További kapcsolódó cikkeink:

Szükség van kis atomreaktorokra
LK-60 típusú atomjégtörő tervei
Cél a polgári alkalmazás
Bővül a jégtörő flotta


Hozzászólások

ugrás az oldal tetejére