Menu

A Lenin atomjégtörő a kulturális örökség részévé válhat

A Lenin atomjégtörő a kulturális örökség részévé válhat
A Lenin atomjégtörő hajó 2015-ben az orosz kulturális örökség részévé válhat.

 

Erről számolt be Murmanszkban a sarkvidéki kiállítási központ igazgatója, Alekszandr Tyimofejev az orosz atomjégtörő-flotta megalakulásának 55. évfordulója alkalmából. A világ első atommeghajtású jégtörője 1956. augusztus 24-én készült el a leningrádi Admiralitás hajógyárban és 55 éve, 1959. december 3-án került a tengerészeti minisztérium kötelékébe, ahol 1989-ig szolgált. A jégtörő a világelsőség mellett számos „leg”-et tudhat magáénak. Ez volt az első olyan hajó, amelynek üzemideje alatt reaktort cseréltek. Az újabb atomjégtörő-hajó nemzedékek személyzetét is ezen a hajón képezték ki. A Lenin jégtörő egyike a murmanszki térség egyik leglátogatottabb látványosságainak. A hajó fedélzetére rendszeresen szerveznek túrákat. A hajó murmanszki kikötőben áll és 2010 óta szolgál múzeumként. Az elmúlt öt évben több mint százhetvenezer látogató fordult meg a fedélzetén.

Az orosz atomjégtörők 1977 óta egész évben biztosítják az orosz északi-tengeri jégmezőkön a hajókaravánok áthaladását, a szibériai folyótorkolatok és kikötők jégmentesítését, ami a távol-keleti területek ellátásához szükséges szállítások miatt fontos, de részt vesznek a kutatók támogatásában és szükség esetén mentési feladatokat is ellátnak, nyáron pedig turistákat szállítanak a flotta bázisául szolgáló Murmanszkból az Északi-sarkra és vissza a Ferenc József szigetcsoport érintésével.

Az orosz atomjégtörő-flotta 2008 óta tartozik az orosz állami atomenergetikai konszern kötelékébe. Jelenleg két Arktika osztályú jégtörő, a Jamal és a jelenleg a flotta zászlóshajójának számító 50 let Pobedi (a győzelem 50. évfordulója) nevet viselő hajó mellett két kisebb merülésű és a folyótorkolatokban is bevethető jégtörő, a Tajmir és a Vajgacs biztosítja az Oroszország északi partjai mentén húzódó északi hajóút járhatóságát.

A Jamal és az 50 let Pobedi hajó mindegyikén két reaktor működik 35 megawattos hőteljesítménnyel, a hajócsavarokat három, egyenként 25 ezer lóerős elektromos motor mozgatja a nyomott vizes reaktorok által működtetett gőzturbinák hajtotta generátorok áramával. A sarkkörön túli gáz- és olajmezők feltárása, és egy új orosz északi gáz- és kőolajterminál építése felértékeli a jégtörők szerepét. Három új LK-60-as új típusú jégtörőt gyártanak. Ezek kettős merülésű hajók lesznek, amelyek mind a nyílt jégmezőkön, mind a folyótorkolatokban képesek, akár három méter vastag jégmezőn is utat vágni. A hajók új típusú monoblokkos reaktorát, a RITM-200-ast a Roszatom atomenergetikai gépgyártó holdingja, az Atomenergomas Nyrt. vállalatai fejlesztették ki és gyártják.


Hozzászólások

ugrás az oldal tetejére