Menu

Egyre népszerűbb az északi tengeri út

Egyre népszerűbb az északi tengeri út
Évről évre nő az északi hajózási útvonal (SZMP) forgalma, három év alatt csaknem a duplájára emelkedett az ott szállított áru mennyisége. 

 

Az SZMP kezeléséért felelős orosz állami társaság vezetője, Alekszandr Olsanszkij a Roszatom orosz állami atomenergetikai konszernnél tartott értekezleten elmondta: 1995-2010 között évente kevesebb, mint kétmillió tonna teher járta meg ezt az északi sarkvidéken keresztül vezető útvonalat, még 2010-ben is kétmillió tonna körül volt ez a mennyiség, amely 2011-ben 3,3 millió, tavaly pedig már 3,8 millió tonnára bővült. Különösen gyorsan nőtt a tranzitszállítmányok mennyisége: 2010-ben még nem érte el a százezer tonnát, 2010-ben is még csak 145 ezer tonna volt, 2013-ban viszont – csaknem 1,4 millió tonnával – már az összforgalom harmadát is meghaladta. Az SZMP-n közlekedő hajókat a Roszatomhoz tartozó Atomflot jégtörői kísérik, és Olsanszkij szavai szerint a forgalomban bekövetkezett változás részben annak köszönhető, hogy e kíséret tarifái 2011-ben a korábbinál kedvezőbbek lettek. Így a jövőben is a szállítások további növekedésére számítanak. Az útvonal, az orosz területi vizek használatára tavaly 635 engedélyt adtak ki és ebből 127-et külföldi zászló alatt futó hajók kaptak. Az Ázsia és Európa közötti, a japán Jokohama és a hollandiai Rotterdam kikötőit összekötő, hagyományos – az Indiai-óceánon vezető – útvonal valamivel több, mint 11 ezer tengeri mérföld hosszú, az északi hajózó útvonal viszont a harmadával rövidebb, és így 33 helyett már húsz nap alatt megjárható.


Hozzászólások

ugrás az oldal tetejére