Menu

Tajmir – a sekély vízi atomjégtörő

Tajmir – a sekély vízi atomjégtörő
A Tajmir nevű atomjégtörő, mely a Rosatomflot kötelékébe tartozik, finn és orosz közreműködéssel épült meg közel 27 évvel ezelőtt. Előreláthatólag azonban 2017-ben végleg befejezi szolgálatát.

 

A Tajmir folyami és tengeri atommeghajtású jégtörő, hajótestének építését egy finn társaság, a Wärtsilä készítette el 1988-ban Helsinkiben és már abban az évben, április 6-án „működésbe is állították”. (Minden évben ezen a napon húzzák fel a nemzeti lobogót a hajó tiszteletére.) Ám, a jégtörő Szentpéterváron gyártott reaktorát csak később, Murmanszkban helyezték a hajótestbe és csak a következő évben, 1989. június 30-án bocsátották vízre. Éppen ezért nem meglepő, hogy a lajstromozási kikötő (port of registry) is Murmanszk városában található.

A Tajmir, melynek nemzetközi hívójele az UEMM, az orosz Roszatomflothoz tartozik, megépítése mérföldkövet jelentett a történelemben, mivel Finnország és Szovjetunió kölcsönösen együttműködött az építési projektben. A Tajmirt – mint hajótípust – általában nem egyedül szokták emlegetni, hiszen felépítésében nagyon hasonlít hozzá a Vajgacs nevű jégtörő.

Tajmir – a sekély vízi atomjégtörő

 

A Tajmir egy kismerülésű, közel 21 000 tonnás, ezért leginkább sekélyebb vizeken közlekedő hajó, ami a Vajgaccsal együtt szolgáltatja Oroszország északi részén (például a szibériai folyótorkolatoknál) a biztonságos hajózási feltételeket. Merülési mélysége 8,5 méter és 50 000 lóerős teljesítményt képvisel. A jégtörő hajót egy KLT-40M atomreaktor látja el energiával (a reaktor hőteljesítménye 171 MW), illetve 2 darab GTA 6421-OM5 turbógenerátora is van. Érdekességként megemlíthető, hogy ennek a típusnak a gőztermelése 240 t/h. A hajó további méretei a www.rosatomflot.ru adatai szerint a következők:

Hosszúság:151,8 méter

Szélesség: 29,2 méter

A hajó merülése: 8,1 m

Nyílt vízen a hajó sebessége: 34,3 km/h; 1,77 méteres jégszintnél pedig 5,6 km/h.

 

Tajmir – a sekély vízi atomjégtörő

A hajó kapitánya, aki 1986 óta dolgozik a jégtörő flottánál, 2003 óta Vagyim Ivanov. Ő már több kitüntetést is kapott munkájáért. Legénysége több mint 100 főből áll, illetve a hajón is ennyien tudnak körülbelül egyszerre tartózkodni. Ha a kinti hőmérséklet -50 °C, akkor is minden gond nélkül tud működni az atomjégtörő. Ráadásul a hajótest 2013-as, legutóbbi felújításakor olyan külső védőréteget kapott, ami ellenáll az időjárásnak és a törésállóságot is növeli. A Roszatomflot számára egyébként is nagyon fontos a nukleáris biztonság (a személyzet, a lakosság védelme), valamint a sugárbiztonság, az ökológiai biztonság, a hajózási és az ipari biztonság is.

A sikeres működés ellenére 2017-ben a Tajmir és a Vajgacs is be fogja fejezni szolgálatát, mert új jégtörőtípusok fogják felváltani őket.

 

 

Kapcsolódó cikkek:

A Lenin atomjégtörő a kulturális örökség részévé válhat

Téli szezon az északi hajózási útvonalon

Három új hajót kap az egyedülálló atomjégtörő-flotta

Új sorozatgyártású orosz jégtörők

Bővül a jégtörő flotta

 

Források:

Atomenergiainfo

Globalsecurity.org

Bastion-opk.ru

Sea-transport.ru

Rosatomflot.ru

Rosatom.ru

 


Hozzászólások

ugrás az oldal tetejére